« Elektrisch rijden, dat is duur. »
Echt? Niet zo zeker!

De verkeerde gangbare ideeën over elektrische wagens, of zelfs gewoon over de elektrische mobiliteit, zijn ontelbaar. Daarom dachten we dat het een goed idee was om eens de kerk in het midden te houden, of de tellers op nul terugzetten, door een eenvoudige vergelijking te maken van de gebruikskost van een elektrische wagen vergeleken met een thermische wagen.

Deze analyse van de gebruikskost houdt rekening met twee vanzelfsprekende uitgaven: de jaarlijkse kost van de consumptie (het brandstof voor de thermische wagen, de elektriciteit voor de elektrische wagen) enerzijds, en de jaarlijkse kost van het onderhoud anderzijds.

Een laadstation plaatsen op uw werksite of bij u thuis, dit is u verzekeren van een totale controle van uw budget.

Heb je de prijs/kWh gezien als je op een snelle laadpaal moet opladen?” of “We weten nooit hoeveel we betalen per kWh!” zijn maar twee voorbeelden van de vaststellingen die je mensen kunt horen zeggen. En hier hebben deze mensen niet ongelijk…tenzij ze de Mobilize badge gebruiken! Dan is de prijs altijd vast en bekend op voorhand, wat het publieke laadstation ook is.

Deze ergernissen, wel verstaanbaar, kunnen echter makkelijk worden vermeden: u hoeft maar een laastation te installeren op uw bedrijfsite (als dit u betreft) of bij u thuis. Kortom, op een locatie waarvan u het elektriciteitscontract kent en beheert, en geen extra kosten hoeft te betalen aan derden bij wie u of uw medewerkers de elektriciteit zouden moeten komen om zijn voertuig op te laden.

Zijn eigen lader(s) hebben is een onbetwistbaar voordeel. We zijn van dit feit uitgegaan om een uiterst objectieve, zelfs pessimistische, vergelijking te maken, opdat de resultaten niet tegen te spreken zijn. We hebben dus onze vergelijking gebaseerd op een elektriciteitsprijs, alles inbegrepen, van 0,35€/kWh*. Veel particulieren betalen ongetwijfeld veel minder, laat staan bedrijven waarvan de contracten, als grotere verbruikers, logischerwijs nog voordeliger zijn.

Mijn buurman heeft me onlangs verteld dat het hem 75€ kostte om 100km elektrisch te rijden.

Laten we nu de feiten en cijfers concreet onder de loep nemen, door te beginnen met het eerste deel van de uitgaven: de jaarlijkse kost voor de consumptie van het voertuig.

Op het moment van deze vergelijking, kost diesel 1,85€/L** en benzine 1,70€/L**.

Laten we rekening houden met een gemiddeld verbruik van 20kWh/100km voor elektrische wagens, van 6L/100km voor diesel wagens***, en van 7L/100km voor benzine wagens. Dan krijgen we een jaarlijkse besparing**** van 615€/jaar in het voordeel van elektrische wagens in vergelijking met diesel wagens, en van 735€/jaar in vergelijking met de benzine wagens!

En weet u het best? Dit is dat er met deze besparing wordt beschouwd dat de hele nodige elektriciteit voor het opladen van uw wagen van het net kwam. Maar, als u zonnepanelen hebt, gaat u uw hernieuwbare productie kunnen valoriseren en uw auto-consumptie bevorderen. In dit geval zal het opladen van uw voertuig u niets kosten! Een valorisatie van uw hernieuwbare productie en van de auto-consumptie die trouwens mogelijk is dankzij sommige van de laadstations aangeboden door Mobilize Power Solutions, die worden voorzien met een optie voor zonoptimalisatie binnen deze slimme laadpalen.

In tegenstelling tot het algemene gedachte, is elektrisch rijden niet duur. Integendeel, zelfs!

Nog niet overtuigd? Laten we dan ons focussen op de jaarlijkse onderhoudskosten van uw voertuig. Geen drijfriem, geen versnellingsbak, geen koppeling, geen olieverversing, geen kaarsen te vervangen, een aanzienlijk vereenvoudige mechaniek…Met de elektrische auto vermijdt u heel veel zorgen. Bijgevolg wordt het verschil tussen de onderhoudskosten van een elektrische wagen en die van een thermische wagen geschat op 30%, in het voordeel van de elektrische wagen natuurlijk. Dit betekent voor u een jaarlijkse besparing van honderden euro’s… en laat u beter begrijpen waarom autoverdelers niet te blij zijn met de opkomst van elektrische wagens.

In tegenstelling tot het algemene gedachte, wordt elektrisch rijden dus niet voorbehouden voor rijke mensen. Dit is zelfs een van de grootste argumenten om over te schakelen naar de ecologische mobiliteit, zoals blijkt uit een recent onderzoek geleid bij 25.000 elektrische bestuurders, voor wie de drie grootste redenen voor hun passage naar de elektrische mobiliteit waren:

  1. De verminderde gebruikskosten
  2. De milieu-overwegingen (87% beweren dat de ecologische impact hun keuze heeft beïnvloed)
  3. De fiscaliteit, met enerzijds de fiscale kortingen en anderzijds de angst voor toekomstige belastingen op thermische motors.

De elektrische mobiliteit blijkt dus bij lange na niet onbetaalbaar zoals men zou kunnen denken. Vooral als u een meer globale visie hebt en zorgt ervoor dat u over een laadinfrastructuur beschikt. Deze zal u de kans geven om uw hernieuwbare productie te optimaliseren als u daarvan geniet, of ten minsten om uw energiebudget te controleren dankzij een gekende en beheerde elektriciteitskost. Met een jaarlijkse besparing van minimum 600 tot 700€, volgens welk type voertuig u nu hebt, zonder rekening te houden met de fiscale kortingen en incitaties om de passage naar de elektrische mobiliteit aan te moedigen, kunt u uw rekenmachine en de gangbare ideeën in de kast achterlaten: niet enkel de toekomst is elektrisch, ook uw besparingen!